středa 9. prosince 2015

Lov jednorožců

Ne, neberu až tolik drog, jak by mohl titulek naznačovat.

A mimochodem, rozhodl jsem se znovu psát, snad pravidelně. Některé články budou volně přístupné, některé budou částěčně přístupné s tím, že plnou verzi dostanou jedinci, které trénujeme. Berte tento článek jako takový warm-up.

Zpátky k jednorožcům.

Lidi často přitahuje určitá dovednost, trik, nebo velmi specifický balíček dovedností. Konkrétněji  v okruhu kalistheniky, street workoutu, gymnastického silového tréninku nebo jakkoli to chcete nazvat je to například Front lever, Back Lever, Stojky na jedné ruce. Planche. To byl můj problém. Někteří lidé ví, že jediný důvod proč jsem začal v 16ti letech posilovat byl ten, že jsem viděl na Youtube video Straddle Planche a za každou cenu jsem to chtěl umět. Jen protože to vypadalo jako hustý párty trik a myslel jsem si že to dám za 3 měsíce jako salto vzad.

Nikdy jsem se ho nenaučil.

Přesněji řečeno, ještě jsem se ho nenaučil, protože ho nutně nechci ani nepotřebuji.

Uvědomil jsem si totiž, co je potřeba k tomu abych ho uměl na decentní úrovni. Uvědomil jsem si, o co všechno bych prišel jen proto, abych uměl podržet jednu pozici po dobu 10 sekund.

Tak nějak vám shrnu co potřebujete k tomu, abyste uměli decentní Straddle Planche. Berte na vědomí, že se bavíme o straddlu, tedy nohy od sebe, ani nehodlám zmiňovat variantu s nohama u sebe. Taky se bavím o solidním držení, takže minimálně 10 sekund, rovně, s naplými lokty. Ne, neberu něco jako "za 2 měsíce to propnu".

K těm předpokladům - tělesná výška pod 170cm, váha ideálně pod 70kg, malá hypetrofie nohou. Tady už začínají problémy.

Měřím přes 180cm a mám poměrně dlouhé ruce a nohy. K tomu abych se na straddle planche dostal potřebuju perfektní mobilitu nohou tak abych je dokázal co nejvíc roztáhnout od sebe a planche by tak byl lehčí. Taky bych neměl moc posilovat nohy, spíše vůbec, abych si při mých pro planche naprosto debilních proporcích ještě nepřitěžoval.

To možná zní v pohodě. Ale zamyslete se co bych dostal a co bych ztratil.

Takže to máme + 10s Straddle Planche. Super.

A teď ty mínusy.

- Deadlift
- Dřep
- Jakékoli varianty vzpěračských cviků
- Hypetrofie nohou a celého posterior chainu
- Vertikální výskok
- Rychlost běhu
- Prostě polovina těla...

Musím něco dodávat? Ztratil bych rozvoj více jak poloviny těla pro jednu výdrž. Která mi je, kdybychom se například bavili o praktičnosti v životě, k ničemu. Planche vám nic nezvedne ze země. Nebudete mít odolné nohy proti zranění. Dostatečnou hypetrofii nohou jako prevenci zranění kolen. Nebudete moct skákat vysoko, běhat rychle a dělat všechny věci s tím spojené. A to se ani nebavím o tom, že alespoň pro mě trénink dřepů a deadliftu prospívá mentální pohodě. Je mi jedno proč, ale je to tak. Nepřijde vám to jako dost velká ztráta pro jeden trik? Mě ano.

Lidi teď můžou namítat - "Ale já znám pana XY, který má přes 180cm a dřepuje a zvedá decentní váhy a umí straddle planche."

Fajn, a je to standart? Vidíte denně videa na instagramu jak lidi dřepnou 180kg a pak udělají planche? Ne. Víte proč? Protože to není standart. Ano, uznávám, že takoví lidé existují a totálně vyvracejí to, co tady píšu, ale pokud tohle čtete, tak je přibližně 99,9% šance, že to nejste vy. Smiřte se s tím. Tímhle článkem nechci nikoho odrazovat od tréninku čehokoli, jen bych byl rád, aby lidi byli trochu realističtí když se pokoušejí o cokoli. Uvědomte si co chcete získat, a co proto musíte ztratit. Často vás to překvapí.

Planche mě sice dostal do světa silového tréninku, ale nakonec to není důvod proč jsem v tom světe zůstal. Zjistil jsem, že existují i zajímavější věci než jedna gymnastická pozice. Je dost možné, že jednou po tomhle jednorožci zase půjdu. V momentě až budu mít větší arzenál dovedností a nebudu je muset všechny vyměnit za jeden trik.

Žádné komentáře:

Okomentovat